Kaakklachten (TMD)

Kaakpijn (TMD)

Bij de orofaciaal fysiotherapeut (kaakfysiotherapeut) komt u meestal met klachten die gerelateerd zijn aan de kaak zoals kaakpijn of kaakgeluiden, maar ook voor klachten die voor uw gevoel niet aan de kaak gerelateerd zijn zoals (onverklaarbare) oorklachten of (onverklaarbare) kiespijn. Temporo Mandibulaire Dysfunctie (TMD) is een verzamelnaam voor stoornissen in het bewegingsapparaat van het kauwstelsel.

Voor behandeling van kaakklachten in Ede kunt u terecht bij Fysiopraktijk Veluwse Poort in Ede.

De meest voorkomende klachten bij TMD zijn:

• -          pijn of vermoeidheid van de kauwspieren
  • -          het niet goed kunnen openen van de mond
  • -          pijn in en om het kaakgewricht, dat vaak wordt ervaren als oorpijn
  • -          knappende of krakende kaakgewrichten
  • -          overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen
  • -          abnormale slijtage van het gebit
  • -          ook hoofd- en nekpijn kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauwstelsel
  • -          oorklachten zoals oorpijn/-druk enzovoorts, zonder aanwijsbare oorzaak op KNO-gebied
  • -          migraine of een andere hoofdpijn in combinatie met bruxisme (tandenknarsen of -klemmen).

Deze klachten kunnen gevolgen hebben voor bijvoorbeeld eten, bijten, kauwen, geeuwen en spreken. Maar ook hebben ze invloed op meer algemene activiteiten zoals werken, sporten, hobby’s en slapen.

Oorzaak

klachten ontstaan vaak wanneer de kauwspieren of het kaakgewricht, meestal onbewust, overmatig worden ingezet voor niet essentiële bewegingen en daarmee worden overbelast. De zogeheten parafuncties of gewoonten die kunnen leiden tot TMD-klachten zijn onder andere de volgende: klemmen met de kaken, tandenknarsen, nagelbijten, tongpersen, vaak kauwgum kauwen enzovoorts. Kaakpijn ontstaat vaak in perioden van stress, slecht slapen of prestatie zoals een examen of nieuwe baan.

Onderzoek

Het onderzoek bestaat onder andere uit een uitgebreide vraaggesprek, lichamelijk onderzoek waarin de functie van de kaakgewichten en de kaakspieren beoordeeld wordt en gekeken wordt naar de aanwezigheid van belastende mondgewoontes.

Behandeling

Door adviezen en begeleiding kan de kaakfysiotherapeut helpen met het afleren van deze belastende mondgewoontes. Verder behandelt de kaakfysiotherapeut de pijnlijke spieren, leert de patiënt zelfmassage ter ontspanning van de kauwspieren aan, helpt bij het vergroten van de mondopening, leert ontspanningsoefeningen aan en oefeningen ter verbetering van de functie van het kauwstelsel.

Behandeling van kaakpijn wordt gedaan door een kaakfysiotherapeut. In onze praktijk zijn dat Sanjin Azabagic en Laura de Kruijff (i.o.). Één keer per week is er een multidisciplinair kaakpijnspreekuur waarin een tandarts-gnatholoog (Michiel van Everdingen), de kaakfysiotherapeut (Sanjin Azabagic) en in sommige gevallen een psycholoog (Noor Kleiman van Oostrum) samen naar één patiënt kijken. Voor indicatie en/of meer informatie kijk op www.kaakpijnede.nl

Fysiopraktijk Veluwse Poort in Ede